top of page

FÖRSTÅELSE FÖR NPF - ADHD OCH AUTISM

Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) är ett övergripande begrepp som omfattar olika neurologiska tillstånd vilka påverkar en individs kognitiva och sociala funktioner. Bland de mest kända och studerade formerna av NPF ingår Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) och Autism Spectrum Disorder (ASD). I denna artikel kommer vi att utforska dessa två tillstånd och belysa vikten av förståelse och stöd för de som lever med dem.


NPF, ADH och autism - Preagera KBT

ADHD - fokus och hyperaktivitet

ADHD är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning som vanligtvis manifesterar sig i barndomen men som ibland först diagnosticeras i vuxen ålder. De främsta kännetecknen är bristande uppmärksamhet, impulsivitet och överaktivitet. Det finns tre huvudtyper av ADHD - övervägande ofokuserad, övervägande impulsiv och övervägande hyperaktiv-impulsiv.


Symtom på ADHD inkluderar:

Svårigheter med att bibehålla uppmärksamhet - Personer med ADHD kan ha svårt att hålla fokus på en uppgift och kan snabbt distraheras av yttre stimuli.

Impulsivitet - Snabba beslut utan att överväga konsekvenserna kan vara ett typiskt kännetecken.

Hyperaktivitet - Överskottsenergi som kan leda till rastlöshet och svårigheter att sitta still.

Autism Spectrum Disorder - mångfald i upplevelse

Autism Spectrum Disorder (ASD) är en neurologisk funktionsnedsättning som påverkar en persons sociala, kommunikativa och beteendemässiga mönster. ASD omfattar ett brett spektrum av symptom och svårighetsgrader, vilket gör att varje individ med diagnosen kan ha unika behov och egenskaper.


Gemensamma kännetecken inkluderar:

Svårigheter med social interaktion - Begränsade ögonkontakt, svårigheter att förstå sociala signaler och svårigheter med att etablera och behålla vänskapsrelationer.

Repetitivt beteende - Många personer med ASD har starka preferenser för rutiner och kan engagera sig i repetitiva rörelser eller aktiviteter.

Svårigheter med verbal och icke-verbal kommunikation - Vissa individer med ASD kan ha svårigheter att uttrycka sig verbalt, medan andra kan ha utmaningar med att förstå icke-verbal kommunikation.


Vikten av förståelse och stöd

Att öka medvetenheten och förståelsen för neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som ADHD och Autism är avgörande för att skapa en mer inkluderande och stöttande värld. Utbildning om dessa tillstånd kan bidra till att minska stigmatisering och skapa en mer hjälpsam miljö för dem som lever med NPF. Skolor, arbetsplatser och samhällen kan utveckla anpassade strategier för att möta individuella behov och främja inkludering. Det är viktigt att se bortom diagnosen och fokusera på individens unika styrkor och bidrag till samhället.


Behandling och hantering

Behandlingen för ADHD och Autism varierar beroende på individuella behov. För ADHD kan terapi och medicinering vara effektiva, medan ASD-behandling ofta fokuserar på att utveckla kommunikationsfärdigheter och hantera repetitiva beteenden. Tidig intervention och anpassad utbildning kan också spela en central roll i att stödja personer med NPF.


Kognitiv beteendeterapi (KBT) har visat sig vara en effektiv behandlingsmetod för personer med ADHD. KBT fokuserar på att identifiera och ändra de tankemönster och beteenden som kan bidra till problem och svårigheter. Här är hur KBT kan vara till hjälp för personer med ADHD:

 

  1. Strukturerad problemlösning - KBT hjälper individer med ADHD att utveckla strukturerade och systematiska sätt att närma sig problem. Genom att bryta ner stora uppgifter i mindre, mer hanterbara delar och skapa tydliga planer, kan personer med ADHD förbättra sin förmåga att hantera dagliga utmaningar.

  2. Impulskontroll - En av de centrala utmaningarna för personer med ADHD är svårigheter med impulskontroll. KBT kan lära individer tekniker för att identifiera och hantera impulser genom att öva på att pausa och tänka innan de agerar. Detta kan minska oönskade beteenden och öka förmågan att fatta mer genomtänkta beslut.

  3. Självkontroll och självmedvetenhet - KBT fokuserar på att öka självmedvetenheten och självkontrollen genom att identifiera negativa tankemönster och ersätta dem med mer konstruktiva och realistiska tankar. Genom att förstå hur tankar och känslor påverkar beteendet kan personer med ADHD lära sig att bättre hantera sina reaktioner på olika situationer.

  4. Hantera distraktioner och fokus - Individer med ADHD upplever ofta svårigheter med att bibehålla fokus och undvika distraktioner. KBT kan erbjuda strategier för att förbättra uppmärksamheten, inklusive att sätta realistiska mål, använda sig av tidsstyrningstekniker och skapa en strukturerad miljö som underlättar koncentration.

  5. Självförtroende och positiv förstärkning - KBT arbetar också med att stärka självförtroendet hos personer med ADHD. Genom att fokusera på framsteg och positiva prestationer i stället för att betona misslyckanden kan KBT bidra till att skapa en mer positiv självbild och öka motivationen.

  6. Relationshantering - Många personer med ADHD upplever svårigheter i sina relationer. KBT kan hjälpa till att förbättra kommunikationsfärdigheter och relationshantering genom att lära ut effektiva sätt att uttrycka sig själva och förstå andra.



Avslutande tankar

KBT är en målinriktad och strukturerad form av terapi som kan anpassas för att möta individuella behov. Genom att fokusera på specifika mål och utveckla praktiska färdigheter kan personer med ADHD dra nytta av KBT för att förbättra sin dagliga funktionsförmåga och livskvalitet. Det är viktigt att notera att varje individ är unik, och ett skräddarsytt tillvägagångssätt är oftast mest framgångsrikt när det gäller behandling av ADHD med KBT.


Boktips: ADHD-hjälpen: för ett liv i balans, Sörngård, K.A. (2014)

Autismhandboken: Strategier för ökad livskvalitet, Sörngård, K.A. (2018)


Hjälp för att ditt välmående - Preagera KBT




bottom of page